1 stycznia 2023 roku w życie weszła nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym i Ustawy o kierujących pojazdami. W związku z tym wzrosły też stawki za egzamin teoretyczny i praktyczny na prawo jazdy. Przed nowelizacją opłata za egzamin teoretyczny na prawo jazdy na samochód osobowy wynosiła 30 złotych, a za egzamin praktyczny – 140 złotych. Po nowelizacji za egzamin teoretyczny zapłacimy nawet 50 zł, a za praktyczny w zależności od kategorii maksymalnie 200 (kat. AM, A1, A2, A, B1, B, C1, D1 lub T albo uprawnienia do kierowania tramwajem) lub 250 zł (B+E, C1+E, C, C+E, D, D+E lub D1+E).
O ostatecznych cenach za egzamin na prawo jazdy w Małopolsce zadecydował w poniedziałek, 27 lutego, Sejmik Województwa Małopolskiego, który przygotował stosowną uchwałę w tej sprawie. Jak czytamy w uzasadnieniu projektu, zmiana wysokości opłat umożliwi WORD-om rozwiązanie problemów związanych z bieżącym finansowaniem ich zadań.
Przychody wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego w województwie małopolskim w ok. 90% pochodzą z wpływów za przeprowadzanie egzaminów państwowych. Dotychczas obowiązujące stawki opłat za przeprowadzenie egzaminów zostały określone w dniu 19 stycznia 2013 r.(…) i nie były zmieniane do chwili obecnej” – czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały.
Jak ponadto tłumaczą uchwałodawcy, do obowiązków WORD-ów należy również realizacja działań publicznych związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego. „Obecnie z przyczyn ekonomicznych działalność ta praktycznie jest niemożliwa do zrealizowania bez zmiany cen egzaminów” – czytamy.
Uchwałodawcy zwracają również uwagę, że w przeciągu ostatnich 10 lat wzrosło nie tylko przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw (z 3835,05zł do 6965,84 zł), ale też ceny mediów, stawki opłat za odbiór śmieci komunalnych i ścieków, podatków od nieruchomości oraz ceny paliwa. „To w sposób istotny zwiększyło koszty przeprowadzenia egzaminów państwowych na prawo jazdy, wzrost kosztów zakupów i utrzymania floty pojazdów oraz funkcjonowania systemu teleinformatycznego ośrodka” – argumentują radni.
Ponadto, „najpóźniej do 1 stycznia 2025 roku, w związku ze spodziewaną zmianą przepisów dotyczących warunków technicznych pojazdów do przeprowadzania egzaminów na kategorię C+E prawa jazdy, WORD-y będą musiały posiadać ciągniki siodłowe z naczepami, które WORD-y będą musiały zakupić” – czytamy w projekcie uchwały.
Zobacz również: Nowe samochody dla 62 małopolskich OSP