Niedawno pisaliśmy o problemach polskich firm, które muszą rywalizować z silnymi firmami wspieranych przez obcy kapitał.
Pandemia dodatkowo skomplikowała prowadzenie działalności gospodarczej. Przed większą falą upadłości naszych firm uchroniły tarcze antykryzysowe i programy pomocowe dla przedsiębiorstw, których łączną skalę można szacować na ok. 200 mld zł. Nie wszyscy jednak radzą sobie źle.
Bardzo dobrze rozwijają się na przykład duże sieci handlowe. Dyskonty poradziły sobie w roku 2020, rosnąc o 7,7 procent. W tym roku wzrost ma być jeszcze wyższy, na poziomie nawet 7,9 procent. Intensywnie rozwija się na przykład niemiecka sieć Lidl, która w tym roku chce zainwestować 1,5 mld zł w rozwój, co oznacza wyższe nakłady na ten cel względem roku ubiegłego o 0,5 mld zł.
Inwestycje przyspieszyła w Polsce także niemiecka firma Rossmann. Zaopatrzyła swoje sklepy między innymi w kasy samoobsługowe. W roku pandemii sieć otworzyła aż 123 nowe drogerie. Rozwijają się także inne zagraniczne firmy, jak francuskie Auchan Polska czy Carrefour. W kasy samoobsługowe duże kwoty zainwestowała też portugalska Biedronka.
Zobacz również: Kryzys w handlu pogłębia się w dramatyczny sposób. Pustoszeją centra i ulice handlowe