Małopolski Portal Informacyjny

Andrychów - Wadowice - Kalwaria Zebrzydowska - Wieprz - Zator - Kęty - Sucha Beskidzka

Na Zakopiance otwarto nowy tunel. Szybciej na Podhale i do Tatr

Na Zakopiance otwarto nowy tunel. Szybciej na Podhale i do Tatr

Budowa tunelu trwała pięć lat i siedem miesięcy. Wartość inwestycji to niemal jeden miliard zł.

Dla Małopolski to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych ostatnich – tym bardziej więc cieszy władze samorządowe, że tunel udało się oddać do użytku. To nowoczesny obiekt nawet jak na standardy europejskie, również, jeśli chodzi o bezpieczeństwo kierowców. Prace trwały kilka lat i oprócz wydrążenia korytarzy konieczny był montaż niezbędnej infrastruktury.

To znakomita wiadomość nie tylko dla mieszkańców Małopolski, ale i turystów z całej Polski, którzy dojeżdżając pod Tatry korzystają z zakopianki. Od soboty ( 12.11.2022) udostępniono dla ruchu tunel łączący Lubień ze Skomielną Białą. Do tej pory od Krakowa w stronę Zakopanego kierowcy jechali dwupasmówką aż do Lubnia a potem musieli do Skomielnej Białej korzystać z wąskiej i niebezpiecznej starej zakopianki.

Teraz dwupasmówka od Lubnia potem  Skomielnej Białej do Rabki została połączona dwujezdniowym w każdym kierunku tunelem o długości ponad 2 km.

To znacznie usprawni ruch i spowoduje, że korków w tej części zakopianki już nie będzie. Nowa inwestycja nosi imię Marii i Lecha Kaczyńskich – tak zdecydowała Rada Gminy Jordanów. Z tej okazji na otwarciu inwestycji pojawił się prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński.

Otwieramy dzisiaj najdłuższy tunel w Małopolsce, który ma ponad dwa kilometry. To bardzo ważna inwestycja dla Małopolski. Nie ma wątpliwości, że szczególnie mocno docenimy to rozwiązanie w okresie wakacyjnym czy w okresie ferii, kiedy wielu turystów oraz mieszkańców Podhala i Małopolski korzysta z tej drogi. Istotne jest to, że korki, które tutaj powstawały znikną, dzięki czemu bezpośredni czas dojazdu do Zakopanego znacznie się skróci. Inżynierowie, operatorzy sprzętu czy nadzór pokazał, że w Polsce można realizować takie projekty. Niedawno byłem we Włoszech, miałem okazję zobaczyć tam kilka tunelów – absolutnie nie mamy się czego wstydzić. Nasze inwestycje drogowe realizowane przez polskich inżynierów, przez polskich operatorów sprzętu są na bardzo wysokim poziomie. I kiedy porównujemy tunele w Alpach czy we Włoszech do tego tunelu stwierdzenie jest bardzo proste – tunel im. Lecha i Marii Kaczyńskich jest na światowym poziomie, co więcej jest to najnowocześniejszy tunel, jeżeli chodzi o realizację tego typu projektów w naszym kraju

– mówił Łukasz Smółka Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.

W podobnym tonie wypowiadał się Rafał Stuglik – Radny Sejmiku Województwa Małopolskiego „ Tunel poprawi m.in. bezpieczeństwo na zakopiance. Droga przez wiele lat owiana była złą sławą ze względu na liczne, często śmiertelne wypadki na tej arterii komunikacyjnej. Ale skróci też czas dojazdu na trasie Kraków – Zakopane”.

Obecnie trwają zaawansowane prace nad kolejnym odcinkiem zakopianki od Rabki do Nowego Targu. Tutaj ostateczne zakończenie inwestycji planowane jest na rok 2024 – a pierwsza nitka nowej drogi powinna być dostępna dla kierowców już w przyszłym roku.

 

Zobacz również: Nowy wóz strażacki dla OSP Klecza

 

 

 

 

 

Podziel się tym wpisem:

0 0 głosów
Oceń ten artykuł !
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Podziel się przemyśleniami, skomentuj (nie wymagamy logowania).x