Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych w Małopolsce cieszy się coraz większym zainteresowaniem samorządów. Rządowe wsparcie pozwala na powstawanie nowych lub reaktywację starych tras komunikacyjnych. Jest to szczególnie istotne dla mniejszych miejscowości.
Wojewoda małopolski Łukasz Kmita ogłosił właśnie wyniki trzeciego już w tym roku naboru, a w Urzędzie Miejskim w Andrychowie podpisał z burmistrzem Tomaszem Żakiem umowę potwierdzającą przyznane gminie Andrychów dofinansowanie w wysokości prawie 250 tys. zł. W uroczystości uczestniczyli: poseł Marek Polak, burmistrz Wadowic Bartosz Kaliński, radny Sejmiku Województwa Małopolskiego Rafał Stuglik.
Od 1 września autobusy z Andrychowa do Wadowic będą wykonywać 19 kursów w dni robocze i 9 w soboty. W niedzielę nie będą jeździć. Tomasz Żak podziękował nie tylko wojewodzie, ale też partnerom z Wadowic i radnym obu gmin, którzy pojawili się na podpisaniu umowy i zawsze wspierali inicjatywy transportowe Gminy Andrychów. Z kolei burmistrz Bartosz Kaliński wyraził nadzieję, że to dopiero początek dobrej współpracy w tym zakresie, która doprowadzi do szerszych rozwiązań, jak np. reaktywowanie połączenia z Krakowem. Głos zabrali inni goście spotkania: poseł Marek Polak i radny wojewódzki Rafał Stuglik. Oni także wyrazili nadzieję, że to dopiero początek odbudowy autobusowych połączeń między miastami.
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) został ustanowiony w 2019 r. jako instrument wsparcia finansowego jednostek samorządu terytorialnego będących organizatorami publicznego transportu zbiorowego. Dzięki dofinansowaniu z FRPA samorządy otrzymują wsparcie w realizacji zadań własnych dotyczących zapewnienia funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Dzięki Funduszowi powstają nowe linie komunikacyjne, a mieszkańcy przede wszystkim mniejszych miejscowości mają możliwość dotarcia środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia czy instytucji kultury.
– Zainteresowanie samorządów dopłatami z Funduszu rośnie z roku na rok. W 2019 roku wsparcie kwotą ok. 810 tys. zł umożliwiło (w ramach 17 zawartych umów o dopłatę) przywrócenie lub utworzenie 40 linii autobusowych. W 2020 roku dopłatą na łączną kwotę ponad 9,7 mln zł objętych zostało 105 linii (w ramach 33 zawartych umów o dopłatę). W 2021 roku zadania objęte dofinansowaniem realizowali organizatorzy w ramach 41 zawartych umów, a objęły one 167 linii autobusowych, zaś łączna kwota dopłaty przekroczyła 24,3 mln zł. W 2022 roku zawarte zostały 72 umowy z organizatorami transportu zbiorowego na łączną kwotę ponad 37,4 mln zł, a umowami objętych było 245 linii autobusowych. W 2023 roku w ramach 89 umów o dopłatę, na łączną kwotę prawie 56 mln zł, dofinansowanie objęło 301 linii. Co roku zatem to zainteresowanie jest coraz większe, a Fundusz autobusowy cieszy się rosnącym zaufaniem samorządów. Łącznie w latach 2019–2023 na dofinansowanie w ramach Funduszu rozwoju przewozów autobusowych w województwie małopolskim przeznaczyliśmy ponad 127 mln zł – podsumowuje wojewoda Kmita.
Zobacz również: Wakacyjne pociągi promują Małopolskę. Na trasie Poznań – Zator nie brakowało atrakcji