Małopolski Portal Informacyjny

Andrychów - Wadowice - Kalwaria Zebrzydowska - Wieprz - Zator - Kęty - Sucha Beskidzka

Ponad 26,5 milionów pasażerów w małopolskich pociągach

Ponad 26,5 milionów pasażerów w małopolskich pociągach

Województwo Małopolskie ma obecnie największą dynamikę wzrostu liczby odprawianych pasażerów.

 

Kolej przeżywa swój renesans. Nie bez powodu. Szybkość i komfort podróży. Dobre ceny. Dogodna siatka połączeń. To są np. atuty Kolei Małopolskich. W ostatnich latach, również dzięki olbrzymim i długofalowym inwestycjom poczynionym przez samorząd regionu, korzystanie z pociągów staje się coraz bardziej popularne. W ub. roku w Małopolsce pociągi przewiozły ponad 26,5 mln pasażerów.

Koleje w Małopolsce rozwijają się niezwykle dynamicznie. Kupujemy nowe pociągi, budujemy zaplecze kolejowe i rozwijamy nowe połączenia. Wszystko to z myślą o mieszkańcach, którzy chcą szybko i komfortowo podróżować do pracy czy szkoły, a także o turystach, którzy odwiedzają różne zakątki naszego regionu. Obecnie, każdego dnia po całej Małopolsce porusza się ponad 500 pociągów. Ta forma transportu cieszy się dużą i szybko rosnącą popularnością. Najlepiej świadczy o tym sukces, jaki odnotowaliśmy – tylko w ubiegłym roku pociągi przewiozły w Małopolsce ponad 26,5 mln pasażerów. Gdyby doliczyć do tego pasażerów korzystających z usług Małopolskich Linii Dowozowych liczba ta wzrasta do ponad 30 mln. To utwierdza nas w przekonaniu, że rozwój szybkiego, bezpiecznego i ekologicznego transportu oraz rozszerzanie siatki połączeń należą do najważniejszych zadań samorządu województwa – powiedział Marszałek Województwa Małopolskiego Łukasz Smółka.

Przypomnijmy, że wcześniej przez lata, z powodu braku punktualności pociągów, skromnych kolejowych inwestycji i cięć w rozkładach jazdy, pasażerowie przesiadali się z konieczności do autobusów i samochodów. Pojawienie się Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej skutecznie zaczęło ten stan zmieniać. Można powiedzieć, że 14 grudnia 2014 roku zmienił w Małopolsce podejście do transportu kolejowego. Tego dnia w podróż na trasie Wieliczka – Rynek – Kopalnia – Kraków Główny wyruszył pierwszy pociąg Kolei Małopolskich linii SKA1. A potem nastąpiły kolejne kroki.  Liczba kursów i połączeń zaczęła się zwiększać z roku na rok. Podobnie jak liczba pasażerów. W ciągu 10 lat Samorząd Województwa Małopolskiego uruchomił łącznie trzy linie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Obok relacji Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Główny – Kraków Lotnisko, funkcjonują jeszcze SKA2 Oświęcim – Skawina – Kraków Główny – Miechów – Sedziszów i SKA3 Oświęcim – Trzebinia – Kraków Główny – Tarnów. W ciągu 10 lat z pociągów Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej skorzystało 61 mln pasażerów. Warto też zwrócić uwagę na jeszcze jedną okoliczność. Małopolska jest w czołówce. Dane opublikowane przez Urząd Transportu Kolejowego wskazują, że Województwo Małopolskie ma obecnie największą dynamikę wzrostu liczby odprawianych pasażerów.

Kolejowa rewolucja, która dokonuje się w Małopolsce to trwający od lat proces. Są to konsekwentnie realizowane zadania. Są to również olbrzymie i niezbędne inwestycje. Przypomnijmy, że 30 września ubiegłego roku Województwo Małopolskie zawarło pierwszą umowę wykonawczą na zakup 6 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych, w ramach umowy ramowej z NEWAG S.A. Zakup ten jest finansowany z programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027. Całkowita wartość umowy wynosi ponad 341 mln zł. Pojazdy będą dostarczone w 2026 roku. To jeszcze nie koniec. Umowa ramowa – na dostawę 25 sztuk wieloczłonowych EZT – została zawarta przez Województwo Małopolskie 9 września 2024 r. Jej całkowita wartość wynosi ponad 1,3 miliarda złotych. Na podstawie umowy ramowej, tak jak w tym pierwszym przypadku, samorząd województwa będzie zawierał kolejne umowy wykonawcze na dostawę pojazdów.

Kolej jest swoistym krwioobiegiem dynamicznie rozwijającego się regionu i gospodarki. To skomplikowany i precyzyjny mechanizm, potężna infrastruktura i ciągłe inwestycje. W ostatnim czasie w Oświęcimiu ogłoszono też inaugurację inwestycji „Budowa i wyposażenie zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego w stacji Oświęcim”, której realizację rozpoczęła spółka Koleje Małopolskie.

Oświęcim z uwagi na swoje usytuowanie stanowi bardzo ważny punkt na szlaku komunikacyjnym łączącym regiony. Zwiększająca się liczba pociągów wiąże się też z koniecznością rozbudowy kolejowej infrastruktury. Dlatego inaugurujemy ważny proces inwestycyjny. Inicjujemy zadanie polegające na budowie i wyposażeniu zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego w stacji Oświęcim. Jest to inwestycja o znacznym, wielomilionowym zakresie, za którą odpowiada nasz regionalny przewoźnik, spółka Koleje Małopolskie – mówi marszałek.

Zobacz również: Radny pyta o przyspieszone pociągi z Bielska do Krakowa

 

Podziel się tym wpisem:

0 0 głosów
Oceń ten artykuł !
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej komentowane
Inline Feedbacks
View all comments
0
Podziel się przemyśleniami, skomentuj (nie wymagamy logowania).x