Prezentowana książeczka dotyczy 135-letniej obecności kolei w Kalwarii Zebrzydowskiej. Do miasteczka kolej dotarła 1 czerwca 1888 r. Linia z Bielska początkowo była linią prywatną, a w 1906 r. została ona znacjonalizowana.
Już kilka lat po oddaniu linii uruchomiono łącznicę, którą pociągi mogły dojeżdżać w kierunku Krakowa, bez konieczności zmiany kierunku w dzisiejszej stacji Kalwarii Lanckoronie. Łącznica stanowiła tzw. trójkąt, służący do obracania kierunku jazdy parowozów. Podczas wielkiego kryzysu gospodarczego w 1929 r. łącznica została zamknięta i ponownie uruchomiona na żądanie Sztabu Generalnego Wojska Polskiego w lecie 1938 r. w związku z narastającym konfliktem o Zaolzie.
W pierwszych dniach września 1939 r. łącznicą przejeżdżały transporty wojskowe i pociągi ewakuacyjne. Łącznicę ponownie zamknięto w 1947 r., dwukrotnie porzucając plany jej odbudowy: najpierw w 1995 r., a następnie w 2006 r.
Dopiero po zmianie władzy w Polsce i nadejściu rządów PIS nastały lepsze czasy dla kolei i łącznicy. Należy tu podkreślić liczne interpelacje radnego wojewódzkiego Rafała Stuglika w tej sprawie. W latach 2022-2023 łącznicę odbudowano (jako linie kolejową nr 621) i mają nią kursować pociągi od rozkładu jazdy 2023/24, skracając czas przejazdu z Krakowa do Wadowic, Andrychowa i Bielska o blisko 15 minut.
Ponadto książeczka traktuje o udziale kolei w ruchu pielgrzymkowym do kalwaryjskiego sanktuarium, a szczególnie związanym z wizytami św. Jana Pawła II w mieście nad Cedronem. Publikacja ta będzie rozdawana bezpłatnie podczas festynu, który staraniem Rady Sołectwa Barwałdu Średniego odbędzie się w tej wsi w sobotę 17 czerwca br,. na inaugurację obchodów 600-lecia Barwałdu (wsi,o której pierwsza wzmianka w źródłach pochodzi z 1326 r.).
Zobacz również: Rusza budowa przystanku kolejowego w Dąbrówce nad Jeziorem Mucharskim