Małopolski Portal Informacyjny

Andrychów - Wadowice - Kalwaria Zebrzydowska - Wieprz - Zator - Kęty - Sucha Beskidzka

Czytanie zanika w naszym kraju? Znamy wyniki badań

Czytanie zanika w naszym kraju? Znamy wyniki badań

Czytając, możemy otworzyć się na innych pomimo dystansu i podróżować dzięki wyobraźni. Czas Pandemii może przyczynić się do mody na książki.

Obchody Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich (23 kwietnia), to co roku okazja do rozważań na temat kondycji czytelnictwa w Polsce. Biblioteka Narodowa opublikowała raport dotyczący stanu czytelnictwa w naszym kraju, którego wyniki są optymistyczne.

Można odnotować trwałe zatrzymanie spadku czytelnictwa, a nawet niewielki wzrost deklaracji czytelniczych – podkreśla dyrektor Biblioteki Narodowej Tomasz Makowski.

W 2019 roku 39% Polaków zadeklarowało przeczytanie przynajmniej jednej książki. Oznacza to wzrost czytelnictwa w Polsce o 2%. W podstawowych źródłach pozyskiwania książek czytelnicy wskazali: zakup (41%), pożyczenie od znajomego (35%), prezent (31%), wypożyczenie z biblioteki (27%) i własny księgozbiór (20%).

Utrzymuje się, a nawet jest lekki wzrost, udziału bibliotek jako źródła książek, a także wzrost zakupów książek – stwierdził dyrektor Biblioteki Narodowej.

Raport wskazuje także na duży wzrost liczby książek kupowanych przez Polaków na prezenty. W latach ubiegłych 23 % respondentów odpowiadało, że dostaje lub daje książki jako prezent. Na ten moment jest to 31 % ankietowanych. To ma ogromne znaczenie, jeśli chodzi o postrzeganie książki jako wartościowego upominku.

„Bardziej niż kiedykolwiek, w czasach, gdy większość szkół na całym świecie jest zamknięta, a ludzie pozostają zamknięci w domach, moc książek powinna być wykorzystywana do walki z izolacją. Czytanie może wzmacnianiać więzi między ludźmi, poszerza horyzonty, stymuluje nasze umysły i kreatywność. Czytając, możemy otworzyć się na innych pomimo dystansu i podróżować dzięki wyobraźni” – napisano w przesłaniu UNESCO na tegoroczne święto.

Do wzrostu czytelnictwa czesto przyczyniają się ekranizacje, seriale, a nawet dry komputerowe. Również kampanie społeczne odgrywają dużą rolę, takie jak organizowana przez Instytut Książki „Mała książka – wielki człowiek”. Dzięki niej od 2017 roku do noworodków i przedszkolaków trafiło 1 175 000 książek. Co ciekawe 45% przedszkolaków, którzy dzięki akcji odebrali książki w bibliotekach, to całkiem nowi użytkownicy.

Zobacz również << Coraz więcej Polaków kupuje polskie produkty >>

Podziel się tym wpisem: