Małopolski Portal Informacyjny

Andrychów - Wadowice - Kalwaria Zebrzydowska - Wieprz - Zator - Kęty - Sucha Beskidzka

Który filtr kabinowy jest lepszy? Zadbaj o swoje zdrowie, dowiedz się jaki filtr kupić, szczególnie zimą.

Który filtr kabinowy jest lepszy? Zadbaj o swoje zdrowie, dowiedz się jaki filtr kupić, szczególnie zimą.

Wszyscy powinniśmy przyczynić się do zmniejszania ilości wytwarzanych toksyn w naszych domostwach, ale też powinniśmy zabezpieczyć siebie przed negatywnymi skutkami smogu. Jak to zrobić? Tutaj zalecanych jest kilka sposobów. My chcielibyśmy dzisiaj skupić się jednak na filtrach kabinowych.

Jak podawało Starostwo Powiatowe w Wadowicach, ostatnio stężenie zanieczyszczeń ze względu na warunki atmosferyczne balansowały na granicy maksymalnej dopuszczalnej wartości. Ograniczenie wychodzenia z domu i wietrzenia mieszkania, to tylko jedne z zaleceń radzenia sobie ze skutkami smogu. Jeżeli trzeba wyjść z domu, podczas dużego stężenia pyłu zawieszonego PM10 mówi się także o noszeniu maseczek na twarz. Może się wydawać, że jeżeli wsiądziemy do samochodu, to  unikniemy zanieczyszczeń, gdyż za ochronę naszych płuc odpowiada filtr kabinowy. W dużym stopniu tak się dzieje, pod warunkiem, że mamy w pojeździe odpowiedni filtr.

Filtr kabinowy

Odpowiada za pochłanianie zanieczyszczeń które dostają się do kabiny samochodowej, neutralizuje przykre zapachy oraz minimalizuje parowanie przedniej szyby na skutek unoszenia się w kabinie samochodu cząsteczek brudu.

Jak często wymieniać filtr kabinowy?

Istota tego filtra jest często bagatelizowana. Nie wpływa na pracę silnika dlatego kierowcy nie widzą potrzeby jego wymiany lub wymieniają go kiedy zapach wewnątrz auta wyraźnie na to wskazuje. To niestety błąd. Zabrudzony i zawilgocony filtr przeciwpyłkowy przyczynia się do powstania reakcji alergicznych górnych dróg oddechowych i oczu. Przyjęło się, że filtry kabinowe wymienia się średnio co 15 tys km lub przynajmniej raz w roku. Jednak przy poruszaniu się w miejscach gdzie zapylenie jest większe, z przyczyn zdrowotnych powinno się wymieniać nawet co 7,5 tys km. Warto dodatkowo sprawdzić filtry w okresie zimowym, kiedy to ich zanieczyszczanie może być przyśpieszone ze względu na występujący smog.

Jaki filtr należy wybrać, zwykły czy węglowy?

Filtr zwykły (standardowy) – jego zadaniem jest zatrzymanie cząsteczek stałych np. pyłki kwitowe, sadza, kurz czy też pył drogowy. Zmniejsza również ilość drobnoustrojów przenoszonych na powierzchni cząsteczek pyłu, co jest istotne zwłaszcza dla alergików oraz astmatyków.

filtr węglowy – nie tylko zatrzymuje zanieczyszczenia stałe, ale także pozwala ograniczyć stężenie szkodliwych substancji chemicznych. Dodatkowo blokuje brzydkie zapachy z zewnątrz, na przykład spaliny samochodowe.

 

 

Im droższy filtr standardowy, tym jakość materiałów użytych do jego wykonania będzie lepsza. Jeżeli kupujemy najtańszy filtr, raczej będzie papierowy, a ten przy zawilgoceniu znacznie słabiej działa. Te droższe będą wykonane z materiałów syntetycznych, mniej ekologicznych, ale bardziej odpornych na warunki atmosferyczne. Z kolei filtry węglowe mają inną budowę. Zdecydowanie lepiej hamują ilość zanieczyszczeń. Z reguły ten rodzaj filtrowania jest od 50-100% droższy od rozwiązania standardowego i jego wymiana powinna być częstsza, ponieważ gromadzi większą ilość zabrudzeń. Uważajcie na pułapki cenowe – tańsza cena może świadczyć o cienkiej powierzchni wkładki węglowej czyli niedokładnym filtrowaniu powietrza.

Filtr węglowy zaleca się szczególnie alergikom i astmatykom, natomiast my polecamy również kierowcom, którzy spędzają w samochodzie dużo czasu, ponieważ zdrowie zawsze trzeba stawiać na pierwszym miejscu.

Podziel się tym wpisem:

0 0 głosów
Oceń ten artykuł !
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Podziel się przemyśleniami, skomentuj (nie wymagamy logowania).x