Małopolski Portal Informacyjny

Andrychów - Wadowice - Kalwaria Zebrzydowska - Wieprz - Zator - Kęty - Sucha Beskidzka

Wracają pociągi pasażerskie na kolejowej linii nr 94

Wracają pociągi pasażerskie na kolejowej linii nr 94

Blisko 10 lat trwała batalia o przywrócenie regularnych połączeń kolejowych między Krakowem a Oświęcimiem.

Nowe połączenie jest efektem wypracowanego kompromisu między oczekiwaniami mieszkańców miejscowości położonych przy omawianej trasie oraz planami Spółki PKP PLK S.A. Prowadzone były liczne uzgodnienia z udziałem przedstawicieli Województwa Małopolskiego, Gmin i Powiatów obejmujących terytorialnie odcinek Skawina – Oświęcim oraz Spółek PKP PLK S.A. i Koleje Małopolskie sp. z o.o.

Owocem tych działań jest nowa oferta zakładająca przedłużenie 10 par pociągów relacji Kraków Główny – Podbory Skawińskie do Przeciszowa, która zacznie obowiązywać od 1 października br. Pozostałe 9 par, z powodu braku przepustowości, będzie w dalszym ciągu kończyć bieg w Podborach Skawińskich.

Przygotowany rozkład jazdy z jednej strony da mieszkańcom zdecydowanej większości miejscowości położonych przy linii nr 94 możliwość dojazdów do Krakowa, natomiast z drugiej umożliwi realizację przez PKP PLK S.A. zaplanowanych prac inwestycyjnych.

Województwo Małopolskie podjęło szereg działań, aby stopniowo przywrócić ruch pociągów na linii komunikacyjnej Kraków – Skawina – Oświęcim i rozbudować sieć Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Od 12 grudnia 2021 roku zostały uruchomione dodatkowe połączenia linii SKA2 w relacji Kraków Podgórze – Skawina.

Następnie od korekty rozkładu jazdy w marcu 2022 roku kursowanie pociągu wydłużono do stacji Podbory Skawińskie. W kolejnych korektach rozkładu jazdy, wraz z postępem prac inwestycyjnych w węźle krakowskim, pociągi zaczęły wjeżdżać bezpośrednio do Krakowa Głównego.

Stawiamy na rozwój kolei i na Małopolskę równych szans. Kolej jest bezpiecznym, ekologicznym i szybkim środkiem komunikacji. Korzystają z niego chętnie Małopolanie, zyskają również przedsiębiorcy i turyści odwiedzający nasz region” – mówi Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Łukasz Smółka.

Od wielu lat, zabiegałem o wznowienie ruchu pasażerskiego pomiędzy Krakowem a Oświęcimiem. Mam satysfakcję, że moje liczne interwencje, interpelacje, propozycje do budżetu województwa, petycje kierowane do Zarządu Województwa Małopolskiego w tej sprawie zakończyły się sukcesem” – skomentował Rafał Stuglik – Radny Sejmiku Województwa Małopolskiego.

W tym roku mija 10 lat od zawieszenia połączeń kolejowych na tej trasie, spowodowanego decyzją ówczesnego Zarządu Województwa Małopolskiego, który zlikwidował finansowanie do tej linii. 10 długich lat i tak naprawdę 10 lat katastrofy komunikacyjnej w wymiarze społecznym, gospodarczym, edukacyjnym i zdrowotnym. Ta decyzja cofnęła nas do komunikacyjnego XIX wieku. Te 10 lat to także uporczywa praca moja i wielu ludzi, którzy rozumieli i rozumieją jak kluczowa jest to kwestia dla rozwoju regionu. Na dzisiaj mamy decyzję o kursowaniu 10 par pociągów w dni powszednie i 8 par w soboty, niedziele i święta, na trasie Kraków Główny – Przeciszów” – podsumował Mariusz Krystian – Wójt Gminy Spytkowice.

 

Zobacz również: Kolejowe zmiany na linii nr 117

 

 

Podziel się tym wpisem:

0 0 głosów
Oceń ten artykuł !
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Podziel się przemyśleniami, skomentuj (nie wymagamy logowania).x