Nowe połączenie jest efektem wypracowanego kompromisu między oczekiwaniami mieszkańców miejscowości położonych przy omawianej trasie oraz planami Spółki PKP PLK S.A. Prowadzone były liczne uzgodnienia z udziałem przedstawicieli Województwa Małopolskiego, Gmin i Powiatów obejmujących terytorialnie odcinek Skawina – Oświęcim oraz Spółek PKP PLK S.A. i Koleje Małopolskie sp. z o.o.
Owocem tych działań jest nowa oferta zakładająca przedłużenie 10 par pociągów relacji Kraków Główny – Podbory Skawińskie do Przeciszowa, która zacznie obowiązywać od 1 października br. Pozostałe 9 par, z powodu braku przepustowości, będzie w dalszym ciągu kończyć bieg w Podborach Skawińskich.
Przygotowany rozkład jazdy z jednej strony da mieszkańcom zdecydowanej większości miejscowości położonych przy linii nr 94 możliwość dojazdów do Krakowa, natomiast z drugiej umożliwi realizację przez PKP PLK S.A. zaplanowanych prac inwestycyjnych.
Województwo Małopolskie podjęło szereg działań, aby stopniowo przywrócić ruch pociągów na linii komunikacyjnej Kraków – Skawina – Oświęcim i rozbudować sieć Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Od 12 grudnia 2021 roku zostały uruchomione dodatkowe połączenia linii SKA2 w relacji Kraków Podgórze – Skawina.
Następnie od korekty rozkładu jazdy w marcu 2022 roku kursowanie pociągu wydłużono do stacji Podbory Skawińskie. W kolejnych korektach rozkładu jazdy, wraz z postępem prac inwestycyjnych w węźle krakowskim, pociągi zaczęły wjeżdżać bezpośrednio do Krakowa Głównego.
„Stawiamy na rozwój kolei i na Małopolskę równych szans. Kolej jest bezpiecznym, ekologicznym i szybkim środkiem komunikacji. Korzystają z niego chętnie Małopolanie, zyskają również przedsiębiorcy i turyści odwiedzający nasz region” – mówi Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Łukasz Smółka.
„Od wielu lat, zabiegałem o wznowienie ruchu pasażerskiego pomiędzy Krakowem a Oświęcimiem. Mam satysfakcję, że moje liczne interwencje, interpelacje, propozycje do budżetu województwa, petycje kierowane do Zarządu Województwa Małopolskiego w tej sprawie zakończyły się sukcesem” – skomentował Rafał Stuglik – Radny Sejmiku Województwa Małopolskiego.
„W tym roku mija 10 lat od zawieszenia połączeń kolejowych na tej trasie, spowodowanego decyzją ówczesnego Zarządu Województwa Małopolskiego, który zlikwidował finansowanie do tej linii. 10 długich lat i tak naprawdę 10 lat katastrofy komunikacyjnej w wymiarze społecznym, gospodarczym, edukacyjnym i zdrowotnym. Ta decyzja cofnęła nas do komunikacyjnego XIX wieku. Te 10 lat to także uporczywa praca moja i wielu ludzi, którzy rozumieli i rozumieją jak kluczowa jest to kwestia dla rozwoju regionu. Na dzisiaj mamy decyzję o kursowaniu 10 par pociągów w dni powszednie i 8 par w soboty, niedziele i święta, na trasie Kraków Główny – Przeciszów” – podsumował Mariusz Krystian – Wójt Gminy Spytkowice.
Zobacz również: Kolejowe zmiany na linii nr 117