Małopolski Portal Informacyjny

Andrychów - Wadowice - Kalwaria Zebrzydowska - Wieprz - Zator - Kęty - Sucha Beskidzka

Kiedy należy wymienić opony letnie na zimowe? A może całoroczne sprawdzą się lepiej?

Kiedy należy wymienić opony letnie na zimowe? A może całoroczne sprawdzą się lepiej?

Co roku to samo pytanie, kiedy wymienić opony letnie na zimowe? Czy może jednak opony całoroczne sprawdzą się lepiej?

Polska jest jednym z niewielu europejskich krajów, w którym nie ma obowiązku sezonowej zmiany opon. Świadczy to o dużej świadomości kierowców, którzy to sami prawe w 90% przypadków decydują się na zmianę ogumienia z letniego na zimowe, bądź odwrotnie. Ale w jakich przypadkach sprawdzą się opony całoroczne?

Kiedy wymienić opony na zimowe?

Przyjętym wyznacznikiem jest średnia temperatura dobowa wynosząca 7 stopni C. Jeżeli zaczyna spadać poniżej, to znak, że czas udać się do wulkanizatora. Zdecydowanie nie zaleca się czekania do pierwszego śniegu czy mrozu, bo w tym okresie przymrozki często pojawiają się w nocy i otrzymują do rana. Jeżeli jazda jest głównie w ciągu dnia, zmiana opon nastąpi później, jeżeli głównie rano i wieczorem, należy wymienić ogumienie wcześniej. Warto dlatego obserwować pogodę, aby nie robić tego na ostatnią i nie pozwolić aby pogoda nas zaskoczyła. Na ten moment według prognozy długoterminowej gismeteo.pl w powiecie wadowickim proponujemy wymienić opony pod koniec miesiąca.

Opony letnie a zimowe

Nie bez powodu istnieje rozgraniczenie opon na dwa sezony rocznie. Oba rodzaje są przystosowane do odmiennych warunków na drodze. Opony letnie są wykonane z innej mieszanki gumy, która przystosowana jest do warunków powyżej 7 stopni C. Temperatura poniżej określonej wartości sprawia że guma twardnieje, przez co nie daje gwarancji optymalnych osiągów i może zacząć się ślizgać po jezdni. Z kolei opony zimowe zachowują się dokładnie odwrotnie przy tych samych warunkach. Większa zawartość krzemionki sprawia, że opony poniżej 7 stopni C nabierają optymalnych wartości, a wyższe temperatury sprawiają, że guma szybciej się zużywa, a także nie zapewnia odpowiedniej przyczepności latem.

Kolejną różnicą jest bieżnik. Opony letnie posiadają niewielką ilość kanalików po powierzchni (tzw. lamelek). Styk opony z nawierzchnią jezdni musi być jak największy, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo. Nacięcia są tak zaprojektowane, aby odprowadzać głównie wodę. Opony zimowe są wyposażone w większą ilość lamelek, które są głębsze, aby sprawniej odprowadzały śnieg i błoto spod czoła opony. Dzięki temu przyczepność opony do podłoża jest większa.

W jakich warunkach sprawdzają się opony całoroczne?

Ten rodzaj przeznaczony jest przede wszystkim dla kierowców, który nie pokonują dużych tras. Ich jazda ogranicza się głównie po mieście, gdzie nawet w trakcie zimy warunki drogowe są dobrze utrzymane. Jeżdżą oni głównie w dzień, kiedy temperatura jest w miarę ustabilizowana i nie odnotowujemy dużych skoków. To dobry kompromis dla ludzi mieszkających w centrum, chcących zaoszczędzić czas i pieniądze.

 

Podziel się tym wpisem:

0 0 głosów
Oceń ten artykuł !
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej komentowane
Inline Feedbacks
View all comments
0
Podziel się przemyśleniami, skomentuj (nie wymagamy logowania).x